چهارشنبه ۲۹ فروردین ۰۳

پباده سازی پارچه و چاپ

وبلاگ کامل از مقالات بنر چاپی

پباده سازی پارچه و چاپ

۸۰۰ بازديد

پباده سازی پارچه و چاپ

طرح‌‏ها و نقش‌‏های پارچه , جلوه‏ای از اصالت هنری و فرهنگی یک ملت است . جمهوری اسلامی ایران هم در مورد پباده سازی و چاپ بافته‏های متفاوت که اکنون زینت بخش موزه‏های دارای اعتبار است , پیشینه دار براق و بی نیاز است . به خواسته اعتبار بخشیدن بدین هنر و احیاء سنن هنری کشور‌ایران , فن پباده سازی بافت و چاپ روی پارچه و جامه با سه گرایش «طراحی بافت پارچه» و «طراحی چاپ پارچه» تحت عنوان یک کدام از رشته‏های دانشگاهی تولید شد , و در کالج هنر از سال ۱۳۷۵ با گرایش «طراحی چاپ پارچه» استارت به عمل کرد . انگیزه این فن ایجاد کردن متخصصانی است که بتوانند با بهره‏گیری از ارثیه بی نیاز فرهنگی و هنری که در مورد چاپ پارچه داشته‏ایم به پباده سازی پارچه بپردازند.

علم آموختگان این زمان کار کشته خواهند بود تحت عنوان طراح در کارگاه‏ها و کارخانجات نساجی اشتغال یابند , همینطور با راه‏اندازی کارگاههای کوچک به چاپ پارچه از جمله مصرفی و دکوری پرداخته و با ارائه سرویس ها مشاوره‏ای و فعالیت پژوهشی با سازمان‏های صنعت های دستی و موزه‏های متعدد همیاری داشته باشندو در غایت هم به فرمان یادگرفتن این هنر در هنرستانهای هنری بپردازند .

کهن ترین گواهی مرتبط با چاپ پارچه را از نقش دیواره های مقابر مصری مرتبط با دو هزار هزار و صد سال ق . م بدست آورده اند و سابق ترین آرم های مو جود که از ساختن قالبهای مشابه قالبهای قلمکار حکایت داراست هم در همین زمان با پارچه های گشوده یافته از قبور ” سکاها ” مکشوفه در مملکت مصر است .

چاپ روی پارچه 

سابق ترین قالبهای تراشیده شده از سنگ همراه با اثرها سفالی سده های چهارم و پنجم میلادی در حفاریهای نیشابور بدست آمده اند که در فواصل نقوش آن اثرها مانده از پشم به دیده میخورد . باتیک یکی گونه های چاپ سنتی است که به وسیله ماده ای مقاوم ( ترکیبی از سقز , موم و پارافین ) بر روی پارچه ابریشم انجام می شود . صورت ابتدایی این پارچه در سرزمین چین و بعد از آن در جزیره جاوه اندونزی همگانی شد و کم کم در کشورهای دیگر دیگر صادر شد . هر میهن با اعتنا سنت , سلایق و سلیقه خویش در آن تحولی ساخت .

پروسه چاپ کلاقه ای ( باتیک ) :

۱ - صمغ گیری ابریشم :

قبلی از چاپ , پارچه را رنگ پذیر می نمایند . پاره ای آب وصابون را در کاسه مسی تا ۵۰درجه سانتی گراد حرارت می دهند , بعد از آن کربنات دو سود را به آن افزوده و حل می‌نمایند . پارچه را به زمان نیم ساعت درین محلول قرار داده , می جوشانند تا تماما ” سپید شود . آنگاه با آب سرد آبکشی , کم آب و اطو می نمایند تا برای چاپ مهیا شود .

 

۲ - ساخت قالب :

برای ساختن قالب , ابتدا نقشه کلیدی را روی صفحه کشیده , رنگ می نمایند . آن‌گاه نقشه را به تفکیک رنگ روی صفحه های دیگر نسخه برداری کرده , هرقطعه را با چسب روی تخته سه لابه لا چسبانده و اطراف آنرا میبرند . برای طرحهای دقیق صفحه آهنی مطلوب خیس است . با چسباندن قطعه های بریده شده روی تراز قالب , دیگر قالبهای مثبت ومنفی مهیا می شود .

 

۳ - تهیه و تنظیم واکس باتیک :

سقز را در پیاله مسی و با حرارت ذوب می نمایند بطوریکه پخته و کف آن به طور کامل ” زدوده شود . در تراز آن‌گاه پیه و بعد موم را افزوده و می جوشانند تا بخوبی ترکیب شود . در پایان محلول نتیجه ها را از صافی ریز عبور داده تا مهیا استعمال شود . با این ماده مقاوم بوسیله قابهای نقش یا این که لوله های ساماندهی کننده ماده مقاوم ( تیان ) می شود به طرح اندازی بر روی پارچه پرداخت . بعد از نقاشی کردن , این ماده مقاوم از روی پارچه برداشته می شود .

لینک های مرتبط:

https://samdhprint.persianblog.ir/EaloWm5k56SBrE5Y7GRB-%DB%B1%DB%B0-%D8%AA%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D8%B4%D8%A7%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%87-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%86%D8%A7%D9%BE-%D9%BE%D8%A7%D8%B1%DA%86%D9%87
http://fabricprinting.mihanblog.com/post/5

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.